Dünyayı bisikletle gezen iki mekân bilimci Munzur Vadisi’nde katıksız yaşamı araştırdı

Almanya’dan bisikletleriyle yola sâdır iki yer bilgin, Tunceli’deki Munzur Vadisi Milli Parkı’nda natürel yaşamı inceledi.

Slovak Hanna Öllös ve Alman Jonas Sommer, ekosistemin önemine aksan fethetmek için kestirmece 6 ay önce bisikletleriyle seyahat yapmaya karar verdi.

Almanya’nın Frankfurt kentinden Singapur’a makul yola çıkan iki ekolojist (belde bilim adamı), Çekya, Avusturya, Slovakya, Macaristan, Romanya ve Bulgaristan’ı geçerek Türkiye’ye geldi.

Bisikletle İstanbul başta almak amacıyla İzmit, Ankara, Adana, Hatay’a giden iki arkadaş, Adıyaman gezilerinin ardından Tunceli’ye ulaştı.

Kentte faal huy fotoğrafçısı Hüseyin Çelimsiz ve Maksat Izin marifetiyle karşılanan iki yer bilimci, bir süre dinlendikten sonra Munzur Vadisi Milli Parkı’nı müzakere etti.

Munzur Vadisi’nde doğal yaşamı inceleyip fotoğrafladılar

Yaklaşık 42 bin hektar alandan oluşan milli parkı gezen iki belde bilim adamı, yaptıkları araştırmalar sırasında yaban keçilerini ve endemik çiçek türlerini fotoğrafladı.

Çevre bilimciler, buradaki ziyaretlerinin peşi sıra Erzincan, Gümüşhane ve Trabzon rotasında akım edecek.

Hanna Öllös, AA muhabirine, doğanın korunması ve biyoçeşitliliği nail olmak için ülkeleri gezmeye değişmeyen verdiğini söyledi.

Bisikletle gezi ederek doğayı elan ferah tanıdığını ifade eden Öllös, “Almanya’dan ayakçak çevirmeye başladık. Çekya, Avusturya, Slovakya, Macaristan, Romanya ve Bulgaristan’ı gezdikten sonraları Türkiye’ye geldik. Bilcümle bu ülkelerde natür korumacılar ile buluştuk. Altmıştan aşkın herif ve organize merkeziyle görüştük. Evcil seviyede tabiat esirgeme ve bununla ilgilendiren endişeler ve konular üzerine yoğunlaştık.” dedi.

“Çokça endemik bitki gördük”

Öllös, Tunceli’dahi dahi Munzur Vadisi Milli Parkı’nı gezme fırsatı bulduklarını ve doğaya hayran kaldığını dile getirdi.

Milli parkın, dirim bilimsel tenevvü açısından çokça zengin olduğuna meni fail Öllös, “Çabucak bu bölgede aktif ve apayrı bölgelerde göremeyeceğimiz çokça endemik bitki gördük. Milli parkta akarsuların vadilerde pekâlâ aktığını ve vadilerdeki herhangi bir bölümde manzaranın nasıl değiştiğini gözlemledik. Bura bizi çokça şaşırttı ve bu manzarayı henüz aşkın keşfedip deneyimlemek amacıyla sabırsızlanıyoruz.” ifadelerini kullandı.

Jonas Sommer da arkadaşı Hanna Öllös ile doğanın korunması konusunda Avrupa’birlikte faaliyet yürüttüğünü belirtti.

“Buranın manzarası ve biyoçeşitliliğiyle büyülendik”

Dünyanın muhtelif yerlerindeki natürel güzellikleri bağışlamak amacıyla seyahate başladıklarını aktaran Sommer, şöyle konuştu:

“Türkiye’bile 2 kamer geçirdik ve burada çok çok biyoçeşitlilik gördük. Parçalanmamış hayatlarını doğayı korumaya adamış birçok insanla görüştük. Şu an 6 maaş seyahatimizin böylece Munzur Vadisi Milli Parkı’ndayız. Buranın manzarası ve biyoçeşitliliğiyle büyülendik. Şimdiye kadar bulunduğumuz arz balaban milli parktı. Rehberler bize endemik bitkileri ve karışık keçilerini gösterdi. Rakımla gelişigüzel manzaranın hangi büyüklüğünde değiştiğini gördük.”

Sommer, sonbaharın gelişiyle Munzur Vadisi Milli Parkı’nda mahiyet değiştiren ağaçların güzelliğinden çokça etkilediğini anlattı.